Co to jest Indywidualny Plan Działania?
Indywidualny Plan Działania (IPD), to plan działań obejmujących podstawowe formy wsparcia w celu zatrudnienia bezrobotnego lub poszukującego pracy.
Pomoc udzielana przez powiatowy urząd pracy w ramach IPD jest dostosowana do Twoich indywidualnych potrzeb i możliwości, z uwzględnieniem Twojego wykształcenia, doświadczenia zawodowego oraz możliwości podjęcia pracy lub działalności gospodarczej.
Kto, kiedy i na jakiej podstawie przygotowuje IPD?
IPD przygotowany jest przez doradcę do spraw zatrudnienia we współpracy z osobą bezrobotną lub poszukującą pracy.
Jeżeli jesteś:
- osobą bezrobotną zarejestrowaną łącznie przez okres ponad 90 dni w okresie ostatnich 180 dni,
- osobą bezrobotną lub poszukującą pracy do 30. roku życia, to Twoje IPD zostanie przygotowane obowiązkowo i niezwłocznie po dniu zarejestrowania w urzędzie pracy lub po upływie 90 dni Twojej rejestracji.
Jeżeli jesteś:
- osobą poszukującą pracy,
- osobą bezrobotną, to na podstawie złożonego ustnie lub pisemnie wniosku, przed upływem okresu 90 dni od dnia rejestracji, możesz również poprosić doradcę do spraw zatrudnienia o przygotowanie dla Ciebie IPD.
Co zawiera IPD?
W IPD zawarte są m.in.:
- działania możliwe do zastosowania przez urząd pracy w ramach pomocy określonej w ustawie, np. pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe, szkolenia;
- działania planowane do samodzielnej realizacji przez bezrobotnego lub poszukującego pracy w celu poszukiwania pracy, np. przeglądanie ofert pracy w internetowej Bazie Ofert Pracy (ePraca) oraz w aplikacji mobilnej ePraca.
- planowane terminy realizacji poszczególnych działań;
- formy, planowaną liczbę i terminy kontaktów z doradcą do spraw zatrudnienia;
- termin i warunki zakończenia realizacji indywidualnego planu działania.
Monitoring IPD
Powiatowy urząd pracy w okresie realizacji IPD ma obowiązek kontaktowania się z Tobą co najmniej raz na 30 dni w celu monitorowania sytuacji i postępów w realizacji działań przewidzianych w IPD. Kontakt ten może być realizowany przez powiatowy urząd pracy w formie spotkania, rozmowy telefonicznej lub wymiany informacji drogą elektroniczną lub pocztową.
Czy można zmieniać IPD w jego trakcie?
Jeżeli Twoja sytuacja jako bezrobotnego lub poszukującego pracy ulegnie zmianie, doradca do spraw zatrudniania w porozumieniu z Tobą może dokonać stosownych zmian w IPD.
Wsparcie po zakończeniu IPD i podjęciu zatrudnienia.
Jeżeli jesteś:
- osobą długotrwale bezrobotną,
- osobą bezrobotną do 30. roku życia, która podjęła zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub rozpoczęła działalność gospodarczą, to za Twoją zgodą, doradca do spraw zatrudnienia, może utrzymywać z Tobą kontakt, mający na celu wspieranie Cię w utrzymaniu zatrudnienia (poprzez np. rozmowę o zaistniałej nowej sytuacji, podtrzymywanie dalszej motywacji).
Jak długo?
Wsparcie doradcy do spraw zatrudnienia może trwać przez okres do 60 dni od dnia Twojego wyrejestrowania.